Welkomstwoord op de Hilversum Verbonden netwerkbijeenkomst van 30 november 2012. Aanwezig waren ruim 30 mensen die zich betrokken voelen bij Hilversum.
Beste mensen, dank voor jullie komst naar deze netwerkbijeenkomst.
Hilversum Verbonden heeft als doel de sociale samenhang in Hilversum te bevorderen door het samenbrengen, ondersteunen en initiëren van sociale netwerken en maatschappelijke initiatieven.
We zijn over de drempel van de netwerk-samenleving getreden. Wie oplet ziet verandering, en er komt nog veel meer. Er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden. De LinkedIn-groep van Hilversum Verbonden met inmiddels 900 leden is daar een mooi voorbeeld van.
Ik zou u prachtige vergezichten kunnen schetsen over deze netwerksamenleving waarin iedereen verbonden is.
Zover zijn we echter nog niet, en de verbondenheid komt niet vanzelf. De gemeente en de BV Hilversum noemden daarom niet voor niets begin dit jaar de nieuwjaarsbijeenkomst ‘Hilversum Verbindt’. Een goede keuze, want de uitweg uit de huidige crises zit in het verbinden.
De overheid kan het echter niet alleen. Overheid, bedrijfsleven en inwoners van Hilversum moeten hierin samenwerken. Samenwerking is de basis van cohesie, van omzien naar elkaar. Bekend maakt immers Bemind. En samenwerken gaan we, want alleen redden we het niet.
Om te gaan samenwerken zullen we elkaar moeten kunnen vinden, en dus hebben we netwerken nodig. Netwerken waarbinnen individuen hun talenten zichtbaar kunnen maken voor anderen en waar we kennis kunnen nemen van elkaars activiteiten en ideeën.
Daarnaast heeft Hilversum behoefte aan meer broedplaatsen van ideeën; Pecha Kucha 035 is zo’n broedplaats, en er zijn er meer, en sommige bestaan al tientallen jaren. Er zijn er echter te weinig.
Hilversum Verbonden wil het platform zijn waarbinnen nieuwe ideeën vorm kunnen krijgen en broedplaatsen kunnen ontstaan.
Hilversum Verbonden wil een netwerk bieden aan mensen om:
- Ideeën te delen
- Mensen bij elkaar te brengen en te verbinden
- Samen te werken
Hilversum Verbonden kiest ervoor om een open community te zijn, een levend organisme. Een netwerk van mensen die elkaar willen helpen. Iedereen mag hieraan meedoen. De randvoorwaarden staan nog niet vast.
Vooralsnog heeft Hilversum Verbonden geen verdienmodel. Deelname is nu voor iedereen Pro Deo. Commerciële activiteiten kunnen worden aangeprezen, mits ze een duidelijk sociaal-maatschappelijk karakter hebben en betrekking hebben op Hilversum.
Wat gaat Hilversum Verbonden doen de komende maanden?
-1- de LinkedIn-groep blijft voor ons voorlopig de plek waar we ideeën kunnen delen, gelijkgestemden kunnen zoeken en discussies kunnen houden.
-2- verder gaan we stimuleren dat er meer broedplaatsen komen voor ideeën. Die broedplaatsen gaan we niet zelf organiseren, maar wie de handschoen oppakt om iets te organiseren krijgt onze steun.
-3- ook is er de intentie om een website te ontwikkelen (een concept is al goed gevorderd) met daarop een complete agenda van sociale en maatschappelijke activiteiten in Hilversum. Een website gericht op de inwoners met daarop wat er te doen is in de wijken, in het centrum, in de politiek, etc. Op de website worden de bezoekers daarnaast ‘24/7 geïnformeerd met life streams ‘waar praten we over’. Ook geeft de website informatie over de door ‘Hilversum Verbonden’ ondersteunde activiteiten. Later kunnen daar eventueel ook commerciële activiteiten aan worden toegevoegd.
-4- de Facebook-community en het Twitter-account ‘Hilversum Verbonden’ ondersteunen de LinkedIn-groep en de ‘Hilversum Verbonden’ website en zijn dus geen doel op zich.